Historia om Alsterbro IF

Alsterbro IF bildades 1930 och firade de 90 åren på ett utmärkt sätt, då fotbollslaget lyckades vinna sin serie och tog därmed det efterlängtade steget upp i division 5 till spelåret 2021.

I den första styrelsen 1930 ingick Carl Schnell, Gunnar Strömkvist, Allan Johansson, Birgir Gunnarsson och Göte Liljedal. Redan under föreningens andra år köpte föreningen ett markområde på 8500 kvadratmeter och efter massor med jobb var den första idrottsplatsen klar 1932. Första vintern alltså 1930-1931, var det premiär för bandyn i Alsterobro, som fick en utmärkt start då AIF inledde med att utklassa Sandbäckshult med 11-1. Sommaren 1931 spelades den första fotbollsmatchen och då segrade Alsterbro med 7-3 i mötet med Sandbäckshult.

Skidor och cykel

Sedan kom friidrotten igång 1932 och året efter bildades sektioner för skidor och cykel, varpå det dröjde fem år innan boxningen kom in i föreningen. Fotbollslaget första serieseger daterar sig till 1938 och som för så många andra föreningar var verksamheten till stor del nedlagd under andra världskriget, alltså åren 1939-1945. Året efter krigsslutet, altså 1946 byggdes fotbollsplanen och fick måtten 100 gånger 60 meter, vilket gick på 2700 kronor. Fotbollsmässigt gick det alldeles utmärkt detta år, då såväl A-laget, som B-laget lyckades vinna sina respektive serier.

Byggde ny idrottsplats

Under flera år hade Alsterbro IF diskuterat att bygga en ny idrottsplats och 1956 började man bygga den nya idrottsplatsen, Hindsjövallen med Sven Gabrielsson som den drivande kraften. Tveklöst var 1960-talet det mest framgångsrika årtiondet för fotbollen i Alsterbro, som kulminerade 1962, då man för första gången gick upp i division 4. Spelande tränaren Torbjörn Andersson med förflutet i Kalmar FF hade stor del i framgångarna. Andra framstående spelare i laget ar Sven-Erik ”Putte” Söderberg och Kurt Wigstedt, som båda värvades till Kalmar AIK. Forwarden Kenneth Rosén hade erbjudanden från Öster och Åtvidaberg, som han nobbade, men prövade i alla fall på spel i tvåan för Nybro IF. Även Magnus Lewin spelad senare för Nybro IF. I början av 1970-talet var Blomstermåla IK i division 2 och i laget återfanns Jan-Erik Fust från Alsterbro.

Dubbla cupguld

Utan tvekan är Björn Wigstedt den mest framgångsrike fotbollsspelaren från Alsterbro, som spelade för Kalmar FF i Allsvenskan och var med om att vinna Svenska cupen två gånger. Idrottshallen i Alsterbro var klar 1969 och då bildades tre nya sektioner i Alsterbro IF, nämligen damgymnastik, motion och tennis.

Damfotboll

Damfotbollen kom igång redan 1970 och damlaget fick två år senare vara med i den första internationella turneringen, som hade sanktionerats av Fifa. Hindsjövallen fick efterlängtade och därmed moderna omklädningsrum 1980, vilka till betydande del finansierades med från Syskonen Johanssons stiftelse.

Det senaste tillskottet i föreningen är vattensportsektionen, som har arrangerat internationella tävlingar på hemmaplan och hävdat sig väl vid SM-tävlingar i barfotaåkning.